Nasza strona wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies). Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na ich użycie. Dowiedz się więcej.

logo angielski słówka
 
NOWY KONKURS
Dodaj materiał do działu ROZRYWKA
i wygraj atrakcyjne nagrody!
DODAJ MATERIAŁ
Teraz i Ty możesz podzielić się z innymi swoją wiedzą z języka obcego!
Ocena:    4.4 / 5
Liczba głosów:    10
 

Angielski - wymowa

Angieslki nie gryzie


Alfabet języka angielskiego:

A (a)
B (bi)
C (si)
D (di)
E (i)
F (ef)
G (dżi)
H (ejcz)
I (aj)
J (dżej)
K (kej)
L (el)
M (em)
N (en)
O (oł)
P (pi)
Q (kju)
R (ar)
S (es)
T (ti)
U (ju)
V (wi)
W (dablju)
X (eks)
Y (łaj)
Z (zi lub zed)

Reguły wymowy:

Spółgłoski:

C
- przed e, i oraz y wymawiamy jako [s], np. city

(miasto); centre

(centrum)
- przed a, o lub u oraz przed spółgłoskami wymawiamy jako [k], np. cat

(kot), castle

(zamek)

G
- przez e, i oraz y wymawiamy jako [dż], np. generous

(hojny), ginger

(imbir)
- przed a, o, u na końcu wyrazu wymawiamy jako [g], np. good

(dobry), gate

(bramka)

J
- zawsze jako [dż], np. jacket

(kurtka); journalist

(dziennikarz)

Q
- zawsze jako [kju], np. square

(plac), quarter

(kwadrans)
ALE: cheque

(czek)

W
- zawsze jako [ł], np. window

(okno), wash

(myć)

V
- zawsze jako [w], np. vest

(podkoszulek); travel

(podróżować)

Podwójne spółgłoski:

CK
- zawsze jako [k], np. sick

(chory); clock

(zegar)

CH
- zawsze jako [cz], np. chips

(frytki); cheese

(ser żółty)
- czasem jako [k], np. school

(szkoła); chemist

(apteka)

SH
- zawsze jako [sz], np. fish

(ryba); dish

(danie)

SS
- zawsze jako [s], np. boss

(szef); less

(mniej)

PH
- zawsze jako [f], np. phone

(telefon); photo

(zdjęcie)

WH
- zwykle jako [ł], np. when

(kiedy), what

(co)
- czasem jako [h], np. who

(kto); which

(czyj)

TH
- czasem jako [Ɵ] (podobny do polskiego sepleniącego f, wymawianego z językiem przy górnych zębach); np. theatre

(teatr); something

(coś)

- czasem jako [ð], dźwięk podobny do głoski pomiędzy polskim „w”a „d”, również wymawiany z językiem przy górnych zębach, np. this

(to); that

(tamto); weather

(pogoda)

Samogłoski:

A
- w sylabie akcentowanej, kiedy słowo kończy się na e, wymawiamy jako [ej]; np. late

(późno); date

(data);
- w wyrazach jednosylabowych zakończonych spółgłoską wymawiamy jako [æ]; (e wymawiane przy ustach otwartych jak do a); np. sad

(smutny), jam

(dżem)
- przed r w sylabach zakończonych spółgłoską wymawiamy jako przedłużone [a], np. car

(samochód); departure

(odlot)

E
- zwykle jako [e]; np. yes

(tak); help

(pomoc)
- czasem jako [i], np. he

(on); she

(ona)
- na końcu wyrazu jest nieme, np. live

(żyć/mieszkać); lake

(jezioro)

I
- w sylabie akcentowanej, kiedy słowo kończy się na e, np. like

(lubić); nice

(miły);
- kiedy słowo jest jednosylabowe i kończy się spółgłoską, wymawiamy jako krótkie [i], np. trip

(wycieczka)

O
- czasem jak [oł], np. hope

(nadzieja)
- czasem jak krótkie [o], (zawsze w przypadku akcentowanych sylab zakończonych spółgłoską); np. fog

(mgła); hot

(gorący);
- czasem jak krótkie [a], np. come

(przyjść); love

(miłość)

U
- czasem jak [ju], np. cucumber

(ogórek): duty

(cło)
- czasem jak krótkie [a], np. stubborn

(uparty); bus

(autobus)
- czasem jak krótkie [u], np. sugar

(cukier), put

( położyć)
- czasem jak długie [e]; np. surgeon

(chirurg), church

(kościół)

Y
- w wyrazach jednosylabowych wymawiamy jako [aj], np. shy

(nieśmiały), why

(dlaczego)
- na końcu wyrazów wielosylabowych zwykle wymawiamy jako [i], np. early

(wcześnie), baby

(niemowlę)

Podwójne samogłoski (dyftongi):

AI
- jako [ej], np. painkiller

(środek przeciwbólowy);
- jako długie [e], np. airplane

(samolot); hair

(włosy)

EA
- jako długie [i], np. peach

(brzoskwinia); mean

(skąpy)
- jako [e], np. head

(głowa); breast

(pierś)

EE
- zawsze jako długie [i], np. cheese

(ser żółty); beef

(wołowina)

OO
- zawsze jako długie [au], np. house

(dom), about

(o)
- czasem jako [u], np. you

(ty), route

(trasa),
ALE your

(twój) [długie o], dangerous

(niebezpieczny) [krótkie e]; journey

(podróż) [długie e]



1.2
Zapisz słówka z nagrań.


1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.



1.3
Wysłuchaj nagrań i dopasuj je do obrazków. Jeśli nie znasz angielskich słówek, sprawdź je w słowniczku na końcu rozdziału.


bike


orange


chocolate


car


clock


plum


fork


glass



1.4
Wysłuchaj słówek i powtórz je za lektorem.

1 document


2 engineer


3. journalist


4. nephew


5. gloves


6. qualifications


7. dangerous


8. underground



1.6
Wysłuchaj nagrań i dopasuj je do obrazków. Jeśli nie znasz angielskich słówek, sprawdź je w słowniczku na końcu rozdziału.


1. notebook


2. monkey


3. ticket


4. cheese


5. spoon


6. fish


7. jacket



Nagrania są dodatkiem do książki Angielski nie gryzie!
Więcej o książce>>


Tagi: , , , , ,

Zaproponuj zmianę
REKLAMA
REKLAMA
Angielski Repetytorium leksykalno-tematyczne (A2-B1)   Angielski Repetytorium leksykalno-tematyczne (A2-B1)

Przygotowuje do matury i testów z języka angielskiego. Kilkadziesiąt tekstów i dialogów, 200 różnorodnych ćwiczeń i testów powtórkowych.



do góry

Copyright 2014 © slowka.pl Serwis należy do wydawnictwa Edgard jezykiobce.pl logo
Webdesign: TonikStudio.pl