Nasza strona wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies). Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na ich użycie. Dowiedz się więcej.

logo angielski słówka
 
weekly
co tydzień
constantly
stale
la mairie
merostwo, urząd miasta
cercano
bliski
missverstehen
źle zrozumieć
posłuchaj
posłuchaj
posłuchaj
posłuchaj
posłuchaj
NOWY KONKURS
Dodaj materiał do działu ROZRYWKA
i wygraj atrakcyjne nagrody!
DODAJ MATERIAŁ
Teraz i Ty możesz podzielić się z innymi swoją wiedzą z języka obcego!
logo Edgard

Ocena:    4.4 / 5
Liczba głosów:    10
 

Angielski - wymowa

Angieslki nie gryzie


Alfabet języka angielskiego:

A (a)
B (bi)
C (si)
D (di)
E (i)
F (ef)
G (dżi)
H (ejcz)
I (aj)
J (dżej)
K (kej)
L (el)
M (em)
N (en)
O (oł)
P (pi)
Q (kju)
R (ar)
S (es)
T (ti)
U (ju)
V (wi)
W (dablju)
X (eks)
Y (łaj)
Z (zi lub zed)

Reguły wymowy:

Spółgłoski:

C
- przed e, i oraz y wymawiamy jako [s], np. city

(miasto); centre

(centrum)
- przed a, o lub u oraz przed spółgłoskami wymawiamy jako [k], np. cat

(kot), castle

(zamek)

G
- przez e, i oraz y wymawiamy jako [dż], np. generous

(hojny), ginger

(imbir)
- przed a, o, u na końcu wyrazu wymawiamy jako [g], np. good

(dobry), gate

(bramka)

J
- zawsze jako [dż], np. jacket

(kurtka); journalist

(dziennikarz)

Q
- zawsze jako [kju], np. square

(plac), quarter

(kwadrans)
ALE: cheque

(czek)

W
- zawsze jako [ł], np. window

(okno), wash

(myć)

V
- zawsze jako [w], np. vest

(podkoszulek); travel

(podróżować)

Podwójne spółgłoski:

CK
- zawsze jako [k], np. sick

(chory); clock

(zegar)

CH
- zawsze jako [cz], np. chips

(frytki); cheese

(ser żółty)
- czasem jako [k], np. school

(szkoła); chemist

(apteka)

SH
- zawsze jako [sz], np. fish

(ryba); dish

(danie)

SS
- zawsze jako [s], np. boss

(szef); less

(mniej)

PH
- zawsze jako [f], np. phone

(telefon); photo

(zdjęcie)

WH
- zwykle jako [ł], np. when

(kiedy), what

(co)
- czasem jako [h], np. who

(kto); which

(czyj)

TH
- czasem jako [Ɵ] (podobny do polskiego sepleniącego f, wymawianego z językiem przy górnych zębach); np. theatre

(teatr); something

(coś)

- czasem jako [ð], dźwięk podobny do głoski pomiędzy polskim „w”a „d”, również wymawiany z językiem przy górnych zębach, np. this

(to); that

(tamto); weather

(pogoda)

Samogłoski:

A
- w sylabie akcentowanej, kiedy słowo kończy się na e, wymawiamy jako [ej]; np. late

(późno); date

(data);
- w wyrazach jednosylabowych zakończonych spółgłoską wymawiamy jako [æ]; (e wymawiane przy ustach otwartych jak do a); np. sad

(smutny), jam

(dżem)
- przed r w sylabach zakończonych spółgłoską wymawiamy jako przedłużone [a], np. car

(samochód); departure

(odlot)

E
- zwykle jako [e]; np. yes

(tak); help

(pomoc)
- czasem jako [i], np. he

(on); she

(ona)
- na końcu wyrazu jest nieme, np. live

(żyć/mieszkać); lake

(jezioro)

I
- w sylabie akcentowanej, kiedy słowo kończy się na e, np. like

(lubić); nice

(miły);
- kiedy słowo jest jednosylabowe i kończy się spółgłoską, wymawiamy jako krótkie [i], np. trip

(wycieczka)

O
- czasem jak [oł], np. hope

(nadzieja)
- czasem jak krótkie [o], (zawsze w przypadku akcentowanych sylab zakończonych spółgłoską); np. fog

(mgła); hot

(gorący);
- czasem jak krótkie [a], np. come

(przyjść); love

(miłość)

U
- czasem jak [ju], np. cucumber

(ogórek): duty

(cło)
- czasem jak krótkie [a], np. stubborn

(uparty); bus

(autobus)
- czasem jak krótkie [u], np. sugar

(cukier), put

( położyć)
- czasem jak długie [e]; np. surgeon

(chirurg), church

(kościół)

Y
- w wyrazach jednosylabowych wymawiamy jako [aj], np. shy

(nieśmiały), why

(dlaczego)
- na końcu wyrazów wielosylabowych zwykle wymawiamy jako [i], np. early

(wcześnie), baby

(niemowlę)

Podwójne samogłoski (dyftongi):

AI
- jako [ej], np. painkiller

(środek przeciwbólowy);
- jako długie [e], np. airplane

(samolot); hair

(włosy)

EA
- jako długie [i], np. peach

(brzoskwinia); mean

(skąpy)
- jako [e], np. head

(głowa); breast

(pierś)

EE
- zawsze jako długie [i], np. cheese

(ser żółty); beef

(wołowina)

OO
- zawsze jako długie [au], np. house

(dom), about

(o)
- czasem jako [u], np. you

(ty), route

(trasa),
ALE your

(twój) [długie o], dangerous

(niebezpieczny) [krótkie e]; journey

(podróż) [długie e]



1.2
Zapisz słówka z nagrań.


1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.



1.3
Wysłuchaj nagrań i dopasuj je do obrazków. Jeśli nie znasz angielskich słówek, sprawdź je w słowniczku na końcu rozdziału.


bike


orange


chocolate


car


clock


plum


fork


glass



1.4
Wysłuchaj słówek i powtórz je za lektorem.

1 document


2 engineer


3. journalist


4. nephew


5. gloves


6. qualifications


7. dangerous


8. underground



1.6
Wysłuchaj nagrań i dopasuj je do obrazków. Jeśli nie znasz angielskich słówek, sprawdź je w słowniczku na końcu rozdziału.


1. notebook


2. monkey


3. ticket


4. cheese


5. spoon


6. fish


7. jacket



Nagrania są dodatkiem do książki Angielski nie gryzie!
Więcej o książce>>


Tagi: , , , , ,

Zaproponuj zmianę
REKLAMA
REKLAMA
Angielski Testy gramatyczno-leksykalne dla zaawansowanych   Angielski Testy gramatyczno-leksykalne dla zaawansowanych

Przygotuj się do CAE i CPE! Ucz się skutecznie, rozwiązując testy! Blisko 150 zagadnień gramatycznych i leksykalnych.
więcej »

Polecamy również:
Angielski Repetytorium leksykalno-tematyczne



do góry

Copyright 2014 © slowka.pl Serwis należy do wydawnictwa Edgard jezykiobce.pl logo
Webdesign: TonikStudio.pl